reklama

Práca navnivoč?

Keď človek v živote niečo rozbieha a dá do toho ducha, pokiaľ je pri tom a funguje to, no život ho posunie ďalej a má z toho čo odviedol pocit, že môže odísť a bude fungovať to čo naštartoval určite nikomu nepríde na um, že dva roky v inom meste môžu spôsobiť pád všetkého.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
Logo recyklácie
Logo recyklácie (zdroj: http://www.zeo.sk/files/photogalery/galery_image_12.jpg)

Ale poďme od začiatku. V roku 2006 sa mi podarilo v meste Brezno, konkrétne na mojej strednej škole naštartovať systém separovania odpadu. Prečo? Ani neviem... proste sa mi nepáčilo neustále hromadenie odpadu pri bicyklovaní okolo skládky.

Vždy som bol aktívnym človek, niečo vymýšľal a nakoniec, prečo nespraviť niečo aj v tejto oblasti - pre matičku Zem. Odpad sa na Zemi neustále hromadí a recyklácia je jednou z naozaj ekologických možností. Prišla mi myšlienka, že ak majú ľudia separovať odpad doma (mesto naozaj vytvorilo podmienky pre separovanie), prečo neviesť už deti k separovaniu a tým vytvoriť v budúcich generáciách akoby ekologický pud. Separovanie bude pre nich samozrejmosťou a myslím si, že najvhodnejšie je to učiť na školách. Späť k téme. Teda prvý pokus bol naučiť žiakov mojej školy separovať. Oslovil som pedagógov a môžem konštatovať, že to niektorých naozaj naštartovalo. Spoločnými silami sme vyrobili krabice, plagáty, organizovali reláciu a začalo sa separovať... Zo začiatku nie najlepšie, nie každý podporoval našu myšlienku. Spoločne ja a moja konzultantka sme zbierali vyseparovaný odpad a dotrieďovali ho. Mesto vyšlo škole v ústrety, pristavilo kontajner do školy, neskôr i do jedálne, ktorú sme zapojili tiež. Všetko bolo fajn, ja ako autor týchto myšlienok som napísal SOČ-ku (stredoškolskú odbornú činnosť) a obhájil som ju na kraji, no v celoslovenskom kole ešte nie. Pri bilancovaní som hodnotil túto myšlienku kladne, ale prečo to nerozšíriť v tomto rozsahu do celého Brezna?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Školy v Brezne ako model

Využil som jednu grantovú ponuku a podarilo sa nám získať na tieto myšlienky aj finančnú podporu. Zapojili sme takmer všetky školy. V roku 2007 sme však vytvorili „ekologické hliadky“. Kto to bol? Študenti, ktorým trochu záležalo na životnom prostredí a pomohli rozšíriť náš tým. Ich úlohou bolo po vyučovaní vyzbierať odpad, ktorý sa v triedach vyskytoval, dotriediť ho do kontajnerov. Technické služby (TS) mesta Brezno odoberali takmer všetok odpad, ktorý sa v školách vyskytoval. Každá zo škôl dostala kontajneri. My sme dali smetné koše do tried. Osvetu si školy vytvorili samé. Je to jeden z možných modelov, v mojej škole osvedčený. Druhým bolo zapojenie upratovačiek.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Do projektu bolo zapojených približne 3500 mladých ľudí, 5 stredných a v tej dobe 3 základné školy. V niektorých školách sme len rozšírili túto myšlienku, lebo komodita ako papier sa separovala odpradávna a v niektorých školách sa zbierali kelímky od čajov či káv.

Čo sa separovalo?

Keďže školy majú špecifický odpad, tak v triedach sa separovali plastové fľaše a spomínané kelímky. Papier si školy zbierali samostatne, vzhľadom na možnosť odovzdania do zberných surovín. Školské jedálne produkovali veľké množstvo tetrapakov a tiež plastov, konzerv a podobne. TS pripravili kontajner a už len separovať a separovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo s odpadom?

Plasty sa recyklovali, ostatný odpad tiež, ale čo s kelímkami? Jednoduché... TS majú svoje Sady a parky mesta Brezno, ktoré sa starajú o kvetiny v meste. Kelímky sú na sadenice ako stvorené a problém bol vyriešený...

Celý tento „projekt“ som opísal vo svojej ďalšej práci a obhájil som ho opäť na SOČ-ke na kraji, dokonca i na celoslovenskej prehliadke. Systém bol rozbehnutý, peniaze účelne použité a ja som mal dobrý pocit. V roku 2008 som maturoval a teda som už veci okolo separovania v Brezne neriešil, ale tému som nenechal mŕtvou, ale dotkol som sa jej z ekonomického hľadiska a zhodnocoval som efektívnosť separovania, ale to možno v inom článku bližšie. Maturity skončili, dostal som sa na vysokú školu a v tomto roku – 2010 som sa rozhodol pomocou práce ŠVOČ (študentská vedecké a odborná činnosť) retrospektívne pozrieť na to, ako to funguje, či to funguje...Tu nastáva moje sklamanie. Nehovorím, že systém zlyhal, či skolaboval, ale už to nie je tak aktívne, ako keď som aktivizoval školy ja... Separuje sa, ale už žiadna osveta, žiadne zatraktívňovanie. Moja konzultantka zvažuje odchod do dôchodku a už nezvládala manažovanie, keďže môj projekt nebol jej hlavným úväzkom. Preto ma mrzí, že sa nikto nechytil a sám sa neangažoval do niečoho čo som rozbiehal, veď i ja som sám prišiel a chcel. Na jednej strane školy separujú, ale na strane druhej chýba taký šmrnc. Uvidíme, čo prinesie doba ďalej, čo prinesú moje výskum v tejto práci, ale verím, že nie je nič stratené a nakoniec i pri upadajúcom projekte je možný návrat a záchrana dobrého, prosperujúceho a prírodu chrániaceho systému. Predsa školy v Brezne môžu byť modelom pre iné školy. Verím, že nakoniec moja práca nevyšla navnivoč a podarí sa mi vytvoriť naozaj dobrý model na príklade Brezna i v tomto roku.

Peťo Varga

Peťo Varga

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mladý človek žijúci na Slovensku. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu