V roku 2007 bol v Brezne realizovaný projekt za podpory Konta Orange - Lepšie miesto pre život, ktorý predbehol vtedajšiu legislatívu a pripravil školy na separovanie odpadu špeciálnymi košmi na triedenie odpadu, ktorý sa v školách vyskytuje. Na základe vtedajších výsledkov a systému, ktorí sme navrhovali sme rozpracovali model, ktorý by ostatným školám dopomohol „nabehnúť" na systém triedenia odpadu. Model spočíva v tom, že už materské školy budú deti viesť k separovaniu odpadu rôznymi hrami či aktivitami. Základné a stredné školy, už zásobované špeciálnymi košmi, majú myšlienku separácie už len rozvíjať a viesť tak žiakov k ochrane životného prostredia v rámci vyučovacieho procesu..
Model rozpracováva možné systémy separovania, rôzne aktivity a tiež rozvíjanie tejto myšlienky v povinných prípadne voliteľných predmetoch v školách. Ak by všetky školy učili žiakov triediť odpad od materských škôl po školy stredné, vytvorili by v nich návyk, ktorý by bol pre nich normálnou vecou, že odpad roztriedia. Proste každodennou rutinou v živote každého z nás.
Práca však nekončí, snažíme sa tento model pripraviť tak, aby ho aj ostatné školy vedeli materiálne, ale aj pedagogicky aplikovať v praxi. Možno systém v Brezne nie je dokonalý, ale bola tu snaha, ktorú podporuje i mesto Brezno cez Technické služby, ktoré naozaj vytvárajú podmienky pre separovanie odpadu. Brezno je jedným z príkladov a naším ďalším cieľom je osloviť ďalšie mestá. Zároveň by sme chceli spracovať publikáciu o separovaní odpadu a vytvoriť optimálny systém separovania v školských zariadeniach. A ak nie v školách, tak kde naučíme budúce generácie sa správať úctivo k našej planéte? Toto je podľa nás práve jednou z ciest k ochrane prírody.
Peter Varga, 2. ročník,
študent Katedry ekológie a environmentalistiky, Fakulta prírodných vied,
Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre